Avlivningshot i samtal med oss

Vi har en liten önskan som vi inte tycker är för mycket begärt. Snälla, alla som skriver och ringer till oss och andra katthem: Sluta hota med att avliva er katt!

Förstår ni hur det känns för oss att dagligen ta emot hot om avlivning? Avlivning av katter som vi älskar så högt? Vi har alltid FULLT i våra stödhem och inget katthem, alla katter som bor på våra stödhem är kastrerade, id-märkta och vaccinerade. Varje stödhem som vi vaskar fram får således ta över där du själv gett upp.

Det är en familjemedlem som ni hotar till livet. Hur kan det ens vara accepterat i vårt samhälle? Ni vill att vi ska ta över ERT problem när ni själva gett upp, och vi ska göra det med kniven mot strupen.

Vi hjälper jättegärna till med tips och råd för att förbättra er familjesituation och i värsta fall omplacering. MEN vi accepterar INTE att arbeta under dödshot! Vi arbetar 100 % ideellt och har inga som helst skyldigheter att ta över era privata problem. För det är privata problem, när ni skaffade djuret tog ni på er ett livslångt ansvar för det djuret. Vi som kattförening har fullt upp med HEMLÖSA katter. Dessa avlivningshotade katter HAR ett hem – ERT hem. Svik dem inte. De skulle aldrig svika ER på detta sätt.

Föreställ er gärna hur det känns att dagligen ta emot avlivningshot av fina familjekatter. (Den person i föreningen som ansvarar för akuta placeringar av katter i stödhem, gissa hur hon mår?) Ni behöver en gång i livet ordna ett nytt hem för er egen familjemedlem. En gång. Vi berättar gärna om alla vägar vi använder för att hitta nya hem åt omplaceringskatter för att ni ska kunna använda er av desamma. Om det inte är omöjligt för oss att omplacera är det inte omöjligt för er heller.

Vi hjälper er gladeligen om ni bara hjälper oss tillbaka med EN enda sak: Att sluta hota era familjemedlemmar med döden.
Det är väl inte för mycket begärt?

Dela gärna om ni håller med, så kanske vi slipper några framtida avlivningshot. Varje hot lägger sig som en stor tegelsten över bröstet.