Stödhem åt 9Livs katter

Vad är ett stödhem?

Stödhem är det viktigaste av allt för att vi ska kunna hjälpa katterna. Som stödhem har man en eller flera katter boende hos sig under en längre eller kortare tid i väntan på att katten ska få ett nytt hem. I möjligaste mån står föreningen för mat och sand men kan man bidra med en del av det så är vi tacksamma. Föreningen står för eventuella veterinärkostnader.

Du gör en jätteinsats om du kan hjälpa till med att vara stödhem och vi behöver hem över hela Östergötland samt angränsande län.

Vad krävs för att vara stödhem?

Det är viktigt att man vet vad det är man ger sig in på när man anmäler sig som stödhem så därför är det viktigt att du läser det här innan. Så här fungerar det hos oss i föreningen 9 Liv Stödhem är ett tillfälligt hem där katten bor under tiden tills vi hittat ett eget hem åt den. Ni ger katten tid och omsorg och vi står för mat och kattsand om ni inte vill bidra med det själva. Vi står för all veterinärvård. 9 liv arbetar under stödhemstiden med att hitta ett permanent hem till katten och det finns en kontaktperson som stödhemmet ringer till om problem eller frågor uppstår. Föreningen har huvudansvaret för katten och stödhemmet får inte flytta katten, sälja eller skänka bort den även om de hittat ett hem till den. Alla sådana beslut måste först godkännas av kontaktpersonen i föreningen. Det är självklart mycket positivt om stödhemmet också letar efter hem.

Vad krävs av stödhemmet?

Är man en stor katt vän så är det ju lätt att av ren välmening anmäla sig direkt till att vara stödhem. Men det är viktigt att man inte blir stödhem utan att tänka igenom saken ordentligt först. Man har ett eget ansvar som stödhem och måste vara beredd på att det kan innebära lite arbete och ibland vissa problem. Med vissa katter behövs mer engagemang, med andra funkar allt från första stund. Ibland vet vi hur katten har haft det innan och kan informera om vad som kan bli problem, alla katter passar heller inte i alla stödhem. Man får ibland pröva sig fram. Det viktiga är att ha tålamod och förståelse för att det kan ta lite tid innan allt fungerar bra. Men man gör samtidigt en fantastisk insats för en levande varelse.

Hur länge är man stödhem?

Man kan inte på förhand säga hur lång tid det tar att hitta ett permanent hem. Ibland kanske katten får ett permanent hem efter väldigt kort tid, ibland kan det ta väldigt lång tid. Därför är det extra viktigt att stödhemmet är medveten om detta.

Man gör en stor insats som stödhem. Utan dessa skulle många katter inte kunnat räddas och stödhemmen är förutsättningen för vår verksamhet. Vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få för att kunna rädda så många katter som möjligt. Det är dock viktigt som vi nämnt tidigare att man tänker igenom det hela ordentligt och att alla i familjen är överens så att man inte ångrar sig eller tröttnar efter några veckor. Det är mycket stressande för katterna om de måste flyttas mellan stödhemmen i onödan.

VIKTIG: Ibland kan det ju hända saker som gör att man inte kan vara stödhem längre och då är det viktigt att man är medveten om att vi kanske inte kan ordna ett nytt stödhem samma dag utan att man i så god tid som möjligt meddelar detta till sin kontaktperson.

Om du efter att ha läst igenom detta och tänkt, diskuterat och bollat fram och tillbaka sedan kommit fram till att du har tiden och orken att vara stödhem för en behövande kisse, så är det oerhört givande. Det är en fantastisk känsla att få se en ledsen och nedstämd kisse börja öppna sig och leva upp till en glad och pigg individ.

Anmäl dig som stödhem

Anmäl ditt intresse via email eller genom att ringa oss. Vi kommer sedan kontakta er när vi har fått in en katt som stämmer överrens med era önskemål och möjligheter. Vi tar gärna emot stödhem från både Östergötland och angränsande län.

Vid telefonsamtalet eller i mailet vill vi veta följande:

Ditt namn
Din adress
Ditt telefonnummer
Vilken sorts katter du kan ta emot och hur många
Om du har egna katter och om dom i så fall är vaccinerade och kastrerade.
Om du har ett avgränsat utrymme där katterna kan vara till en början om du har egna katter.

Ring: 0700 22 79 98
Email: kontakt@foreningen9liv.se