Cindy

Om Cindy

Cindy är en mycket lekfull katt som också är lite klumpig. Detta leder till att hon ofta gör tokiga saker som får oss att skratta. Cindy har utvecklats mycket i sitt stödhem och gått från tystlåten och stirrig till lekfull och social. Dock tycker Cindy fortfarande att plötsliga rörelser och ljud är obehagligt. Ett lugnt bemötande är trixet för denna katt!

Hur har katten utvecklats under sin tid i stödhemmet?

När Cindy kom till oss var hon redan från start mycket nyfiken och kontaktsökande, men tystlåten. Hon ville gärna leka och komma fram för att stryka sig. Till en början var hon väldigt rädd för snabba rörelser samt ljud och hade svårt att slappna av. När Cindy gradvis introducerades för stödhemmets katt var hon nyfiken men försiktig och ville gärna dra sig tillbaka “sitt” rum ifred. Cindy kom till oss pga av att katten i hennes föregående hem var dominant och att det var svårt för henne att blomma ut. Detta var märkbart till en början i mötet med stödhemmets katt då hon genast la sig ner platt och underkastade sig. Andra veckan hos stödhemmet började hon prata mer och visa upp nya personlighetsdrag som busig, äventyrlig och lekfull. Hon började upptäcka större delar av lägenheten genom att öppna och hoppa upp på möbler, samt studera fåglarna utanför fönstret. Nu upplever vi att Cindy har fått mer ro då hon kan vila på olika platser i lägenheten och inte vankar omkring, samt att hon tar för sig i leken tillsammans med stödhemmets katt. Hon följer gärna med dig vart du än går och tycker särskilt mycket om att peta upp toalettdörren med tassen och vara sällskap.

Vad tycker katten om att kela?

Cindy är en varm och go tjej som gärna kommer fram och blir klappad när du sätter dig ner. När en klappar Cindy följer hon med hela rörelsen och spinner. Hon tycker om att bli klappad på kinden och huvudet, och när du fått hennes förtroende tycker hon om att bli klappad på magen och trampa med tassarna. Däremot tycker Cindy inte om att bli buren utan vill hellre komma fram till dig när du sätter dig ner.

Hur gillar katten att leka?

Cindy fullständigt älskar att leka! Hon är en riktig smygare som ligger och lurar på fjädervippan och kan hålla på med denna lek hur länge som helst. Hon är även duktig på att leka på egen hand. Om du ger henne en frysklämma, genomskinlig plasttoffs eller boll kan hon underhålla sig själv väldigt länge och springer fram och tillbaka och busar.

Var är kattens favoritplats i hemmet?

Cindy spenderar mycket tid med att sitta på fönsterbrädan och studera fåglar. Utanför sitt fönster följer hon kråkorna dag som natt och har en hel del konversationer med dem. När det är dags för att vila gillar hon platser med “skydd “som trädets koja, på stolen under bordet eller under soffan. Om hon får vill hon även gärna krypa ner bland dina kläder i byrålådan.

Hur skulle katten fungera med andra katter i hemmet?

Det vi har märkt hos Cindy är att hon har mycket energi och ett stort behov av lek. Därmed skulle hon må bra av att ha en vän med samma behov i sitt nya hem. Cindy har tidigare erfarenheter med andra katter och vad vi sett anpassar hon sig snabbt. Med tanke på hennes tidigare erfarenheter av dominanta katter är det viktigt att skapa möjligheter för Cindy att få ta plats.

Vad för sorts hem söker katten?

Cindy skulle passa bra i ett hem där hon får mycket uppmärksamhet och där det är mycket rörelse. Cindy har träffat barn i stödhemmet och det har fungerar väldigt bra. Hon är väldigt nyfiken på att komma ut och skulle älska om det nya hemmet kunde erbjuda henne utevistelse på ett eller annat sätt.

Hur kommer katten vara första tiden efter flytt?

Cindy kommer säkert vara lite blyg till en början, men ganska snabbt bli trygg när hon lär känna sin nya familj.

Om du har fastnat för Cindy och känner att du är rätt hem för henne är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då kattens namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.

Vill du hälsa på Cindy innan du bestämmer dig? Vi kan inte alltid garantera att ett besök går att ordna men i de allra flesta fall är våra stödhem öppna för att visa upp katterna. Säg till oss så hör vi med stödhemmet!