Dick & Sotis

Om Dick & Sotis

Dick (hette Madicken från början men sedan visade det sig att han är en hane) är en väldigt speciell katt. Superkänslig och försiktigt men också nyfiken och rolig. Han lyckas alltid hitta på något som får en att skratta. Men hans känslighet gör att hans hem måste ha förstående och tålamod med att det kan ta väldigt lång tid innan han blir en helt tillgiven katt. Men det kommer gå, han har visat att han verkligen vill lita på människor i sitt stödhem.

Sotis är världens finaste lilla charmtroll. All självförtroende som Dick saknar just nu har Sotis. Hon är inte rädd för något och är lite mer som en hund än en katt. Hon vill ha mycket uppmärksamhet och gos.

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Dick har gått från natt till dag under tiden i stödhem. Från att vara väldigt misstänksam och rädd för varje rörelse så kommer han nu och möter en när man kommer hem och vill allmänt vara med. Han ligger framme hela tiden gömmer sig inte och har börjat tycka beröring är helt ok.

Sotis har under hela tiden i stödhem varit väldigt tam och trygg med människor men hon har även fått ett självförtroende med med andra katter som Dick.

Tycker katterna om att kela och hur?

Dick tycker händer är väldigt läskiga. Stödhemmet har tränat mycket och numera får man klappa Dick på hans villkor och då gillar han speciellt att bli kliad i nacken eller vid ryggslutet. Det är väldigt viktigt att man låter Dick komma fram till en och inte tvärtom. Man ska också komma med handen långsamt från sidan och inte ovanifrån.

Sotis älskar att bli kliad under hakan. Hon gillar att ligga i soffan med en, gärna så nära det bara går.

Hur gillar katterna att leka?

Dick älskar att leka! Med allt! Speciellt kul är laserpekaren och att klättra i kattträd. Bollar med kattmynta är också kul. Det bästa som finns är när Sotis vill vara med.

Sotis är lite lugnare än Dick men tycker hårtofsar är kul samt att jaga och brottas med Dick.

Var är katternas favoritplats i hemmet?

Dick älskar sitt katträd. Där kan han både gömma sig om han vill men också ligga högt och spana. Annars vill han gärna vara där Sotis är. Sotis är hans största trygghet.

Sotis vill vara där människor är. Hon följer gärna med överallt. Annars gillar hon en mjuk soffa med en mysig filt.

Varför flyttar katterna tillsammans?

Sotis är ett enormt stöd för Dick. Förändringen som skedde med honom när Sotis flyttade in var total. Sotis visar Dick hur mysigt och ofarligt det är med människor. Det är via Sotis som Dick börjat tolerera klappar och faktiskt söka sig till människor.

Vad för sorts hem söker katterna?

De här två katterna behöver komma till ett hem som erbjuder mycket tålamod och tid till Dick men också lek och sällskap. De behöver älska att gosa med och klappa på Sotis men gärna också erbjuda en inätad balkong eller liknande då hon nog saknar att vind och fågelkvitter lite.

Hur kommer katterna vara första tiden efter flytt?

Sotis kommer att vara bekväm direkt vid en flytt. Dick kommer vilja gömma sig i början men sedan gå på upptäcksfärd. Det viktigaste med Dick är att låta honom komma fram och inte tvärtom. Känner han sig trängd så blir han defensiv.

Om du har fastnat för Dick och Sotis och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.