Helmer & Helmut

Om Helmer & Helmut

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Helmer började sin vistelse i ett hörn under sängen och var väldigt avvaktande mot människor. Efter cirka en månad vågade han sig fram lite mer men var otroligt uppmärksam och skygg och sprang tillbaka om han noterade en människa. Idag möter han dig i dörren, har blivit extremt kelig och kommer när man ropar.

Helmut var lite tuffare från start och undersökte lite mer. Dock ville han hålla ett avstånd och människor skulle helst hålla sig så stilla som möjligt… Idag är han ok med att man rör sig runt och ganska nära, men har inte kommit över gränsen till att tycka att klappar är okej… Otroligt nyfiken och busig, men kel är ingen hit såhär långt.

Hur föredrar katterna att bli kelade med?

Helmer kan gosa nästan hur mycket som helst – står och trampar allt han har med framtassarna när han blir klappad på huvudet. Helmut vill som sagt inte bli klappad ännu, han är inte livrädd för händerna men känner inte heller att de ska vara alltför nära. Men att smyga upp i sängen emellanåt har båda börjat göra lite nu och då…

Hur tycker katterna om att leka?

Båda två tycker det är superkul att leka med kattspö, framförallt Helmut kommer ut ur sin bubbla och riktigt lever ut. De kan även ta busstunder själva med en tygråtta eller med varandra.

Vad är katternas favoritplats i hemmet?

Helmer tycker om att ta plats mitt på golvet, eller på en fönsterbräda när solen är framme. Helmut tycker att livet ovanför ett element i ett fönster är det absolut bästa.

Hur hjälper katterna varandra?

Troligen är de bröder och känslan är att de har ett väldigt starkt band. De har ofta gjort allt tillsammans – äta, promenera osv. Helmer som nu blivit den gosiga gör det han kan för att ta med sig Helmut.

Vad för sorts hem söker katterna?

Ett lugnt hem, där det kan erbjudas kel och gos – för Helmer som vill ha mycket av den varan och även tillåtelse att ha egentid – för Helmut som har en bit kvar för att komma över gränsen att vilja vara nära människor.

Hur kommer katterna vara första tiden efter flytt?

Helmer kommer troligen vänja sig direkt och ge sig ut och undersöka, och se till att leta reda på någon att kela med. Helmut kommer troligen vara lite försiktigare men följer efter sin bror så småningom…

Om du har fastnat för Helmer & Helmut och känner att du är rätt hem för de är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.