Kamilla & Knut

Om Kamilla & Knut

Detta kattpar söker sitt föralltid-hem tillsammans.

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Både Knut och Kamilla har gjort stora framsteg sedan de kom till stödhemmet för 7 månader sedan. Det var en stor omställning och det har tagit ett bra tag att få dem att känna sig trygga. De var både väldigt skygga under en lång tid och var verkligen inte vana vid mänsklig beröring eller närhet. De ville helst att man inte skulle komma dem nära överhuvudtaget. Sakta, men säkert började de öppna upp sig mer och bli mer vana vid att bo hos oss.

Kamilla var den katten som var mer modig och nyfiken av sig i början och det tog inte många dagar förrän hon vågade sig ut och undersöka var hon hade hamnat. Knut däremot var väldigt rädd, men Kamilla har varit där som en trygghet för honom under hela tiden. Kamilla är en självständig katt, hon har mycket charm att ge med alla sina läten och hopp. Hon pratar gärna med en när det är dags för mat och kommer och hälsar på en när man kommer hem.

Det har tagit ett bra tag för Knut, men han har blivit en riktigt go och fin katt. Han kan fortfarande vara lite blyg och osäker, men han gillar att bli klappad och gosad med.

Tycker katterna om att kela och hur?

Knut har verkligen upptäckt att gos är något att föredra. Kli under hakan, runt öronen, nacken och längs ryggen är något han tycker om. Knut gillar även att bli borstad. Ibland kan han få för sig att nafsa lite på ens hand eller fingrar, inte hårt så det gör ont, men fort därefter vill han gärna att man fortsätter att klappa.

Kamilla kan också vara gosig och vilja bli klappad, men på hennes villkor. Hon kan ofta vara på myshumör om hon ligger och vilar. Även hon gillar att bli kliad under hakan och i nacken. Hon är lite dramatisk av sig, så man brukar märka tydligt när hon tycker att det räcker genom att hastigt sätta sig upp eller hoppa i väg.

Hur gillar katterna att leka?

Det kan komma fram riktiga jägare i dessa två katter, speciellt Knut. De gillar båda att leka med kattspö, även bollar och små leksaker.

Kamilla kan tycka om att gömma sig och spana för att sedan ta sats och hoppa fram.

De gillar när man kastar leksaker så de kan springa och fånga dem. De är även duktiga på att underhålla varandra om de är på bushumör, då kan de brottas och jaga runt på varandra.

Var är katternas favoritplats i hemmet?

De har varsin koja som de gillar att sova i under dagarna. Även en dyna på golvet har varit uppskattad, de gillar också att ligga i soffa/fåtölj och ligga på ett fluffigt täcke på sängen går alltid hem. Knut är också väldigt förtjust i sin klöspelare och brukar vilja vara på den.

Varför flyttar katterna tillsammans?

Man märker tydligt på Knut och Kamilla hur mycket dem trivs i varandras sällskap. De finner trygghet hos varandra och älskar att kela, leka och sova ihop.

Vad för sorts hem söker katterna?

Eftersom de fortfarande kan visa tendenser på att vara lite skygga av sig och är inte alltid bekväma med all sorts beröring tror vi inte barn skulle vara så passande. Ett lugnt par eller en person skulle nog vara perfekt, gärna med en inhägnad balkong och som vill med tiden prova att träna dem i sele så de kan få komma ut lite mer. Gärna ha någon mysig utsiktsplats i hemmet.

Hur kommer katterna vara första tiden efter flytt?

Kamilla kommer nog vilja undersöka rätt så fort var hon har hamnat, medan Knut kommer vara mer tillbakadragen och vilja kunna gömma sig. Knut är mycket matmotiverad, så det går ofta att locka ut honom från sina gömställen med tonfisk eller kattgodis av något slag (kattmynta har varit en hit), eller vanlig kattmat. Han kan tycka det är lite extra jobbigt med nya människor, men att muta med mat och lite godsaker kan nog göra att han blir bekväm fortare.

Om du har fastnat för Kamilla och Knut och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.