Kate & Kiara

Om Kate & Kiara

Kate och Kiara bör flytta senast 4 juli!

Här har ni två go’a tjejer som alltid kommer se till att väcka dig i tid på morgonen och kanske sno lite från vattenglaset på sängbordet, men som gärna befinner sig i ett annat rum när du ska dammsuga. Båda katterna har kommit långt i tilliten till oss tvåbenta, men har fortfarande lite jobb kvar för att kunna vara helt avslappnade.

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Kate var den som var mest nyfiken från början. Hon började med små framsteg snabbt och bara efter några veckor kunde man börja leka med henne med en laserpekare. Hon var även den som man kunde börja klappa lite smått på efter ytterligare ett par veckor. Kate är en riktig bus-fia idag och bjuder gärna in till lek med sin syster.

Kiara var väldigt skygg i början, men efter någon månad kunde stödhemmet även klappa på henne. Hon visade sig vara den som är mest kelig av dem och efter ett par månader kom hon och jamade när hon ville ha mat. Under förberedandet av maten strök hon sig runt stödhemmets ben, fram och tillbaka, vilket hon gladeligen gör fortfarande.

Tycker katterna om att kela och hur?

Kate gillar att bli klappad när hon sover och under tiden man leker med henne. Hon gillar att bli kliad på ryggslutet där svansen börjar och klappad över huvudet och kropp, men uppskattar inte att bli rörd vid magen.

Kiara gillar att bli klappad när hon är trött och på ställen hon känner sig trygg. Henne kan man klappa när man ska ge henne mat eller när hon äter. Hon gillar att bli kliad vid öronen och klappad på ryggen.

Hur gillar katterna att leka?

Kate har sin favoritpinne hon gillar att leka med; På pinnen sitter det ett snöre och ett litet färgglatt snöre längst ut, den gillar hon att jaga efter. Kate gillar även att klättra upp på saker i hemmet så finns det klätterställning skulle hon bli extra glad.

Kiara gillar att leka med små bollar som hon kan putta framför sig, gärna om det är bollar med bjällror inuti. Båda katterna gillar att busa och brottas med varandra.

Var är katternas favoritplats i hemmet?

Kate gillar att vara på olika platser i hemmet men fönstret är ett favoritställe, där stödhemmet har lagt en liten pläd som de kan ligga på. På dagen sover hon gärna i sovrummet, på sängen och överkastet. Du hittar dem gärna sovandes tillsammans. På kvällarna kan de ligga i samma soffa som du sitter i. Har du beställt något från nätet släng inte kartongen, den kan vara rolig och mysig att gå in i.

Kiara ligger gärna också i fönstret på pläden, men henne kan man också ibland höra jama efter sin syster för hon gosar gärna med henne. Hon gillar också att ligga på sängen och på mattan bredvid. De varierar sina sovställen.

Varför flyttar katterna tillsammans?

De gillar att kela ihop och Kiara brukar jama på Kate när hon försöker hitta henne. De går ibland tillsammans när de går in till vardagsrummet med svansarna ihop. Syskonen leker tillsammans och vi upplever att de känner sig trygga i varandras närvaro.

Vad för sorts hem söker katterna?

Katterna behöver ett hem som är lugnt och där de kan känna sig trygga. De behöver kärlek och någon/några som gillar att leka med dem då de ju fortfarande är små. Trots att tjejerna fortfarande är något blyga kan ni ha familj och vänner över i ert hem då det har gått bra i stödhemmet. Då väljer de bara att lägga sig i sovrummet där de kan vara i fred. Någon gång under kvällen kommer de ut och är nyfikna på gästerna.

Hur kommer katterna vara första tiden efter flytt?

Katterna komer att nog att vänja sig efter ett par veckor i sitt nya hem.

Om du har fastnat för Kate och Kiara och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.