Konjak & Kavat

Om Konjak & Kavat

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

När båda katterna anlände var de otroligt skygga och tittade bara fram från gömställen för att äta mat eller gå på lådan. Över tid har de dock båda blivit mer bekväma med att vara i närheten av människor. Kavat är särskilt väldigt social och nyfiken på det mesta, även om fortfarande helst på lite avstånd. Skillnaden är dock enorm jämfört med första tiden och han är sällan långt borta oavsett tid på dagen.

Konjak är fortsatt skygg även om han nu trivs utmärkt att vistas i närheten av människor bara han har en mysig plats att ligga på. I början flydde han undan om man bara kom i närheten men han har kommit till en plats där det bara är faktiskt vidröring som inte känns ok. Precis som Kavat har utvecklingen varit stor och han befinner sig så gott som alltid på öppna platser istället för under de möbler han spenderade första veckorna.

Tycker katterna om att kela och hur?

Kavat är väldigt framåt men tycker fortfarande det är läskigt med människohänder. Det är dock uppenbart att han gärna vill vara nära och söker kontakt. Fortsätter utvecklingen som den gjort så kommer han högst troligt att gilla att även bli klappad och lättare kel i sinom tid.

Konjak är mer restriktiv och är det någon annan än Kavat som kommer nära nog att ta på honom drar han sig undan. Han är dock en riktig teddybjörn både till utseende och beteende så han backar bara undan ifall det blir lite obehagligt.

Hur gillar katterna att leka?

Kavat älskar att leka med spön och allting som rör sig superfort. Han visar tydligt när han är sugen på att leka, vilket är mer ofta än inte, och jagar gärna efter fjädrar eller mjukisdjur som far förbi i världens fart. Han älskar också att leka med Konjak, och det blir ofta en omgång ordentligt håll igång tillsammans framåt kvällstimmarna.

Var är katternas favoritplats i hemmet?

Konjak är en riktig latmask som ofta och gärna kryper ihop till en liten kanelbulle allra helst högt uppe i katträdet. Oavsett var han är kan man lätt söka rätt på honom genom att lyssna efter hans små söta trumpetlika ”snarkningar”.

Varför flyttar katterna tillsammans?

Kavat och Konjak är ett kärleksfullt par och det är sällan man ser den ena utan den andra. De umgås, kelar och leker ihop stor del av deras vakna tid. Så fort en av de ska äta så jamar den efter den andra, som alltid kommer fram så att de kan stryka sig mot varandra och äta ihop med svansarna sammanflätade. Kavat som är lite modigare tar också ofta upp plats för att vaka över Konjak när han dricker vatten eller går på lådan. Det går inte räkna på fingrarna hur många gånger vi kommit in i vardagsrummet för att hitta de två ihopkurade tillsammans på golvet.

Vad för sorts hem söker katterna?

Båda katterna klarar sig väldigt bra på egen hand och behöver inte ha några andra omkring sig hela tiden, även om de båda trivs och Kavat föredrar när det är någon ner hemma som han kan vara i närheten av och observera. Bortsett från den dagliga vilda lektimman med varandra är de lugna och stillsamma och skulle föredra ett hem utan alltför mycket ljud och rörelse. Eftersom de båda fortfarande är något reserverade mot människor och andra djur behöver de ett hem där de själva kan sätta gränserna och ges tid att närma sig kel och närhet.

Om du har fastnat för Konjak & Kavat och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.