Lucy

Om Lucy

Lucy är en trevlig kattdam som älskar att prata med sin stödfamilj. Lucy vinklar till och med huvudet fram och tillbaka som en hund när hon involveras i samtal. Än så länge tycker Lucy att det ibland är läskigt när man närmar sig henne utan att hon förstår vad som är på gång och främlingar i hemmet är inte en favorit hos Lucy. När det återigen är folktomt och familjen har satt sig är Lucy framme och ska vara delaktig igen. Lucy spenderar gärna tid tillsammans med sin stödfamilj, särskilt på toa.

Hur har katten utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Från att ligga gömd under sängen, bakom en uppställd madrass och sovlådan på fönsterkarmen bakom gardinen, har fröken Lucy verkligen anammat utrymmet att springa fritt. Händer och vi tvåbenta (när vi står upp) är fortfarande lite skrämmande men det lossnar sakteligen. Från att ha varit en förskrämd liten fröken så har hon verkligen kommit ur skalet.

Vad tycker katten om att kela?

Fröken är absolut ingen knäkatt och ska inte lyftas upp, kanske går det senare när hon väl har landat. Lucy älskar dock att bli kliad bakom öronen och under hakan. Hon ligger gärna vid sidan om i soffan och blir kelad med, men har än så länge inte kommit upp i knäet

Hur gillar katten att leka?

Lucy fullkomligt ÄLSKAR pingisbollar och bästa platsen att leka med dem är i köket, där bollarna inte åker in under soffan och studsar mot stolsben och bordsben. Hon gillar även små möss och luddbollar som hon kan kasta runt med. Stödhemmet har en pinne där de fäst en gammal jeanslapp på tråd och den tycker Lucy är verkligen intressant. Med den får hon även springa av sig ordentligt.

Var är kattens favoritplats i hemmet?

Favoritplatsen är definitivt köket där hon känner att hon har lugn och ro. Lucy gillar även att ligga högst upp i klösträdet där hon har koll på allt.

Hur skulle katten fungera med andra katter i hemmet?

Lucy och stödhemmets egen katt har sina lekstunder där de jagar varandra till och från. Hon kan mycket väl känna trygghet i att trycka sig mot den andra katten medans han oftast tycker hon ska låta bli och säger ifrån. Om det finns en annan katt i hushållet så bör denna vara självständig och kunna säga ifrån när fröken trycker på men likväl kunna leka jaga i hela hemmet.

Vad för sorts hem söker katten?

Lucy kan eventuellt bli ensamkatt om hon i det nya hemmet får leka och prata mycket med sin nya familj. Hon sover mest på dagen men på morgonen och kvällen är det mycket energi i Lucy. Hon är lite rörlig på natten men har börjat inse att på natten sover människorna.

Hur kommer katten vara första tiden efter flytt?

Det kommer nog ta ett tag innan Lucy vänjer sig vid flytten men hennes nyfikenhet kommer nog snabbt att få överhand. Mycket pratande och dagliga bestyr där hon blir involverad från dag ett är ett plus i kanten.

Om du har fastnat för Lucy och känner att du är rätt hem för henne är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då kattens namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.

Vill du hälsa på Lucy innan du bestämmer dig? Vi kan inte alltid garantera att ett besök går att ordna men i de allra flesta fall är våra stödhem öppna för att visa upp katterna. Säg till oss så hör vi med stödhemmet!