Måns & Maja

Om oss

Måns och Maja har under sin tid i stödhemmet kommit långt i sin personliga utveckling, men även i sin relation. Till detta par söker vi därför ett hem som vill adoptera dem tillsammans, då de mår som bäst när de får bo med varandra. Måns är fortfarande rätt blyg, vilket innebär att han kommer behöva lite mer tid att vänja sig med sina nya människor. Du som adopterar Måns och Maja har tålamod och förståelse för lite blygare katter. Du har inga småbarn eller större husdjur, då dessa katter behöver en lugn och stressfri miljö.

Måns och Maja är kastrerade, ID-märkta och vaccinerade vid flytt.

Såhär berättar katternas stödhem:

Maja:

Maja är den keligare av katterna. Hon har en halv svans som ibland smattrar lätt mot fönster eller väggar när hon svingar på den. Hon tycker om att bli klappad och kan även komma fram när hon känner att det är dags och kurrar gott. Hon kuttrar ibland för att få vår uppmärksamhet och trivs med att sova nästan varsomhelst, så länge temperaturen är lagom och underlaget mjukt. Framfusiga främlingar är läskigt, men försiktiga sådana som man hinner bli lite van med är helt okej. De kan till och med få klappa henne på huvudet och vila med henne på sängen.

Måns:

Måns är en väldigt fin katt. Han var oerhört skygg i början och fräste när han upplevde att vi kom för nära. Med tiden har han blivit mer och mer bekväm med sin omgivning och kan nu befinna sig vart han vill i lägenheten. Han håller en tydlig distans till människor men det har blivit mindre med tiden. Numera har han lärt sig att det går att smita förbi oss och vi har lyckats komma tillräckligt nära att han kan röra vid våra händer flera gånger. Trots att han låtsas vara tuff så är han en riktig liten kattunge när det kommer till att leka. Jaga laserpekare och greppa fast i fjädriga leksaker är han mästare på. Han kommer gärna fram om man har något supersmaskigt i händerna. Måns tycker om att hålla koll och kan, när det är lugnt, vila i samma rum som vi människor befinner oss i. Det är inte helt ovanligt att han lägger sig på sidan och rullar över på rygg.

***

Måns och Maja har en utmärkt relation till varandra, de leker ofta och brukar gå med varandra runt om i lägenheten några gånger om dagen där de stryker sig mot varandras huvuden och med minimal distans mellan sig, vilket är oerhört gulligt. De hämtar varandra när det är dags för mat och Maja brukar ge Måns indikationer som tolkas som: ”kom, det är lugnt”. De har en fascination till fönster, speciellt när de är öppna. Vi tror att de skulle tycka om att få vara på en innätad balkong. Vi tror att dessa små kompisar behöver ett lugnt hem utan barn eller större husdjur. De ska absolut flytta tillsammans. De behöver nån som är tålmodig som låter dom få ta sin tid att vänja sig. Det behövs ett fortsatt arbete och tålamod med Måns. Vi tycker att de är jättehärliga att bo med. De är självgående och har inte alls vart till besvär. De är bra lyssnare och Maja kan man ha mycket kloka samtal med!

Om du har fastnat för Måns och Maja och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då att det är dessa katter du är intresserad av. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.

Vill du hälsa på Måns och Maja innan du bestämmer dig? Vi kan inte alltid garantera att ett besök går att ordna men i de allra flesta fall är våra stödhem öppna för att visa upp katterna. Säg till oss så hör vi med stödhemmet!