Pip & Saffran

Om Pip & Saffran

Pip och Saffran är två busfrön som önskar att flytta tillsammans. Pip må fortfarande tycka att snabba rörelser och händer är otäckt men säger då tydligt till dig med en snäll tass. Saffran i sin tur är orädd och busig och kommer inte låta dig ha tråkigt länge. Båda katterna är redo för sitt nya föralltid-hem!

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Pip var till en början en väldigt tillbakadragen och låg kille som för det mesta höll sig gömd. Efter några veckor började han våga upptäcka lägenheten men så fort man gick förbi eller närmade sig så sprang han undan. Nu är han mer bekväm, vågar ligga kvar när man går förbi och till och med när man sätter sig i närheten av honom. Han kommer alltid springandes när man prasslar med godispåsen och kommer alltid fram från sitt sovställe när man kommer hem.

Saffran har varit väldigt framåt redan från början. Han är en busig och underbar liten kille som har låtit sig klappas och bäras sedan dag ett. En nyfiken och lekfull individ. Han var något tillbakadragen i början men det har bara gått åt rätt håll med honom.

Tycker katterna om att kela och hur?

Pip är inte så jätteintresserad av att bli klappad, men när han har något att göra under tiden så som att äta godis eller mat har han inga problem med att man klappar honom längs ryggen och på huvudet. Vid ett tillfälle har han kommit fram och visat att han vill bli klappad, men så fort han tycker det blir för mycket eller blir obekväm så markerar han genom att slå med tassen på och mot handen. Man får ge honom den tid han behöver för att bli bekväm vid närkontakt.

Saffran älskar att bli klappad och kliad, spinner så fort man börjar pilla med honom.

Hur gillar katterna att leka?

Pip älskar att leka och busa med sin kompis Saffran. De springer och jagar varandra genom lägenheten när de inte ligger och vilar. När han leker själv så föredrar han att leka med mjuka små bollar eller mjuka mellanstora möss som han kan sparka på med bakbenen.

Saffran älskar också att springa och busa med sin kompis Pip. Själv leker han med alla möjliga leksaker och har ett typiskt kattunge beteende. Flugor är extra roligt.

Var är katternas favoritplats i hemmet?

Pip föredrar att sova på stolen vid matbordet och om dagarna brukar han sova i sängen, soffan eller på mattan.

Saffran ligger mycket i fönstret och kollar på fåglar. Han gillar även att sova i sängen och på soffan, men framförallt att mysa med Pip.

Varför flyttar katterna tillsammans?

Vad för sorts hem söker katterna?

Vi tror att Pip skulle trivas i ett lugnt hem där personen är hemma rätt mycket om dagarna, men att han behöver den ensamma tiden för att kunna utforska och bli bekväm i sitt nya hem.

Vi tror att Saffran kommer fungera i vilket hem som helst, givet att man ger honom trygghet och uppmärksamhet direkt.

Hur kommer katterna vara första tiden efter flytt?

Vi tror att Pip kommer ta några steg tillbaka i sitt nya hem och att man får ge honom tiden att vänja sig och bli bekväm men han kommer snart att bli den lekfulla och nyfikna killen vi fått lära känna honom som.

Saffran kan vara avvaktande till en början med så fort han vänjer sig är han underbar, framåt och nyfiken.

Om du har fastnat för Pip och Safran och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.