Ricky

Om Ricky

Ricky är en riktig liten go’ rackare. Han älskar att leka fartfyllt. Han älskar att bli klappad och kliad bakom öronen och hälsar alltid god morgon, välkommen hem och gonatt och under sin vakna tid är han gärna närvarande, antingen en bit ifrån eller i soffan och i sängen bredvid.

Hur har katten utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Ricky var lite aggressiv när han kom och skrämde de andra katterna med sin hårdhänthet. Lek och godis värmde upp honom och snart fick stödhemmet klappa honom på huvudet i utbyte mot godsaker. Han var väldigt rivig och bitig i början men snart upptäckte stödhemmet att hon är en liten kelgris.

Just nu känner han sig trygg och varken rivs eller bits givet att han inte är på lekhumör. Han har kommit bra överens med främmande och är inte alls blyg utan kan tycka att de nästan är lika bra som dem som kommer med maten. Det gick ganska snabbt från att han kom till oss och till att man fick klia honom vid örat.

Tycker katten om att kela och hur?

Ricky tycker om gos! Han kommer fram när du kommer hem, vaknar och går och lägger dig. Han stryker sig mot benen och gnider huvudet mot handen. Han har närmat sig att sitta i knä, men uppskattar mer att sitta lite bredvid. När man håller i godis slickar han ofta fingrarna en stund. Han hoppar även gärna upp i sängen vid läggdags för lite lättsam lek, gos och sällskap.

Var är katten favoritplats i hemmet?

Ricky sover gärna på dolda och svala ställen under dagarna. Gärna under soffa eller säng i ett lugnt rum. Annars utforskar han nya platser i fönster, säng, bord, stolar, soffa, fåtölj osv. Mest ser du honom liggandes slappt på golvet och hålla koll på dig. Eller på din favoritplats när du inte ser.

Vad för hem söker katten?

Ricky är en katt som behöver stimulering. Mycket lek och spring. Är han inte tillfredsställd kan han nafsa på nakna fötter. Han leker gärna med andra katter, men ibland är han för mycket för dem. Vi tror att han skulle trivas bra med en lika busig kattkompis och skulle kanske funka som utekatt. Vi tror även att han skulle trivas mest med många i huset, då det är ofta då han varit mer stimulerad och sedan lugn på kvällar.

Hur kommer katten vara första tiden efter flytt?

Han kommer förmodligen att söka skydd och kanske visar missnöje om man kommer för nära den första tiden. Lek och godis är vägen till Rickys hjärta!

Om du har fastnat för Ricky och känner att du är rätt hem för honom är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.