Ricky & Belarus

Om Ricky & Belarus

Ricky är en riktig liten go’ rackare. Han älskar att leka fartfyllt. Han älskar att bli klappad och kliad bakom öronen och hälsar alltid god morgon, välkommen hem och gonatt och under sin vakna tid är han gärna närvarande, antingen en bit ifrån eller i soffan och i sängen bredvid.

Belarus är en nätt katt med stora nyfikna ögon. Hon är försiktig, lite rädd för händer och spinner högt när hon får en härlig strykning. På dagarna är hon en riktig liten ninja och det kan vara svårt att hitta hennes lugna sovplats. När hon väl haft fått sin skönhetssömn vilar hon gärna på öppna mjuka platser eller sitter framför fönstret och spanar.

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Ricky var lite aggressiv när han kom och skrämde de andra katterna med sin hårdhänthet. Lek och godis värmde upp honom och snart fick stödhemmet klappa honom på huvudet i utbyte mot godsaker. Han var väldigt rivig och bitig i början men snart upptäckte stödhemmet att hon är en liten kelgris.

Just nu känner han sig trygg och varken rivs eller bits givet att han inte är på lekhumör. Han har kommit bra överens med främmande och är inte alls blyg utan kan tycka att de nästan är lika bra som dem som kommer med maten. Det gick ganska snabbt från att han kom till oss och till att man fick klia honom vid örat.

När Belarus kom till oss var hon väldigt blyg och höll sig undan från händer. Hon kunde fräsa om en hand kom nära eller när hon kände sig instängd. Men, trots detta kom hon fram när de höll i godis! Vi såg henne knappt, men hon visade stor nyfikenhet på att ta reda på vad det är för omgivning hon hamnat i. Hon vågade komma nära och låta en gå förbi utan att springa iväg. Hon var gärna med i rum på ett säkert avstånd, trots att allt var ganska nytt.

Tycker katterna om att kela och hur?

Ricky tycker om gos! Han kommer fram när du kommer hem, vaknar och går och lägger dig. Ricky visar tydligt när han vill ha uppmärksamhet genom att stryka sig vid benen och följer sedan efter, vilket han gärna gör speciellt när du byter plats i hemmet eller när du kommer hem.

Belarus tycker om strykningar och en litet kli bakom örat. Händer är läskigt, men kommer de från sidan istället för rakt framifrån är de helt okej. Hon kan svansa runt och titta på en med sina stora ögon för lite uppmärksamhet. Egentligen så är det din idé att klappa henne på ryggen, eller hur?

Var är katterna favoritplats i hemmet?

Ricky sover gärna på dolda och svala ställen under dagarna. Gärna under soffa eller säng i ett lugnt rum. Annars utforskar han nya platser i fönster, säng, bord, stolar, soffa, fåtölj osv. Mest ser du honom liggandes slappt på golvet och hålla koll på dig. Eller på din favoritplats när du inte ser.

Varför flyttar katterna tillsammans?

Belarus och Ricky komplimenterar varandra väldigt väl. Belarus är gärna med på Rickys fartfyllda lekar och Ricky myser gärna med Belarus på en mjuk plats. Får den ena uppmärksamhet och godis, vill den andra också gärna vara med. De ses ofta tillsammans men kan också vara självständiga. De ser till att den andra är ren och de ger varandra trygghet. Nyfikna rackare är de båda två.

Vad för hem söker katterna ?

Ricky är en katt som behöver stimulering. Mycket lek och spring. Är han inte tillfredsställd kan han nafsa på nakna fötter. Han leker gärna med andra katter, men ibland är han för mycket för dem. Vi tror att han skulle kanske funka som utekatt. Vi tror även att han skulle trivas mest med många i huset, då det är ofta då han varit mer stimulerad och sedan lugn på kvällar.

Vi tror att Belarus skulle trivas bra i ett hem som kan ge förståelse, respektera och ha tålamod om att hon tycker händer är lite obehagliga när det kommer rakt framför och över en. Vi tror att hon skulle trivas där hon kan få en lugn miljö på sina villkor men också att hon kan få kärlek och uppmärksamhet.

Om du har fastnat för Ricky och Belarus och känner att du är rätt hem för dem är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.