Stumpan

Om Stumpan

Hur har katten utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Stumpan har hela tiden varit en väldigt social katt. När hon kom till oss hade hon nyligen fått svansen amputerad och hon var väldigt hungrig och lite försiktig. Under tiden vi har haft henne har hon blivit mer avslappnad och bekväm samt fått finare päls och svansen har läkt väldigt fint.

Tycker katten om att kela och hur?

Stumpan behöver mycket uppmärksamhet och engagemang. Hon vill gärna vara med och kan både hoppa upp i soffan och kela eller lägga sig på mattan och titta på en. Hon tycker om att bli kliad och klappad på och vill gärna bli det ofta, men om det blir för mycket kan hon nafsa lite kärleksfullt. Hon tycker inte om att sitta i knät men det är okej att lyfta henne och hålla henne en stund.

Hur gillar katten att leka?

Hon tycker om att leka med både pinne och med små mössleksaker, hon brukar hoppa på leksakerna och sen springa iväg och gömma sig. När hon är på det humöret tycker hon om att man springer lite efter henne och ”jagas”. Stumpan tycker om när man kastar Dreamies-godis på golvet så att hon får jaga efter det.

Var är kattens favoritplats i hemmet?

Stumpan tycker om att ha utsikt och lägger sig gärna på möbler vid fönster för att kunna titta ut. Hon tycker om att sitta och vila på balkongen och titta på fåglar. På dagarna går hon undan och sover för sig själv men på kvällarna är hon gärna med och kan hoppa upp i soffan och mysa.

Vad för sorts hem söker katten?

Stumpan behöver ett hem där hon får mycket uppmärksamhet och någon som är hemma mycket, då hon blir lätt rastlös och ”klagar” om man är borta en hel dag och blir ledsen om man lämnar henne över natten. Hon skulle bli glad om det fanns några större barn i hemmet som kan leka med henne och jaga henne runt. Hon behöver även en balkong där hon kan sitta på dagarna och titta på fåglar och människor, då hon är väldigt nyfiken. Stumpan vill vara ensamkatt.

Hur kommer katten vara första tiden efter flytt?

Stumpan är väldigt social och kommer antagligen vara bekväm med nya människor.

Om du har fastnat för Stumpan och känner att du är rätt hem för henne är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.