Stödhem Ät 9Livs katter

Hem » Stödhem Ă„t 9Livs katter

Vad Àr ett stödhem?

Stödhem Àr det viktigaste av allt för att vi ska kunna hjÀlpa katterna. Som stödhem har man en eller flera katter boende hos sig under en lÀngre eller kortare tid i vÀntan pÄ att katten ska fÄ ett nytt hem. Föreningen stÄr för eventuella veterinÀrkostnader. Vi Àr vÀldigt tacksamma om man som stödhem kan tillhandahÄlla med mat och kattsand men Àr det inte möjligt sÄ hjÀlper föreningen till med detta.

Du gör en jÀtteinsats om du kan hjÀlpa till med att vara stödhem.

Vad krÀvs för att vara stödhem?

Det Àr viktigt att man vet vad det Àr man ger sig in pÄ nÀr man anmÀler sig som stödhem sÄ dÀrför Àr det viktigt att du lÀser det hÀr innan. SÄ hÀr fungerar det hos oss i föreningen 9 Liv. Stödhem Àr ett tillfÀlligt hem dÀr katten bor under tiden tills vi hittat ett eget hem Ät den. Ni ger katten tid och omsorg och jobbar med att göra den social. Vi stÄr för all veterinÀrvÄrd. 9 liv arbetar under stödhemstiden med att hitta ett permanent hem till katten och det finns en kontaktperson som stödhemmet ringer till om problem eller frÄgor uppstÄr. Föreningen har huvudansvaret för katten och stödhemmet fÄr inte flytta katten, sÀlja eller skÀnka bort den Àven om de hittat ett hem till den. Alla sÄdana beslut mÄste först godkÀnnas av kontaktpersonen i föreningen. Det Àr sjÀlvklart mycket positivt om stödhemmet ocksÄ letar efter hem.

Vad krÀvs av stödhemmet?

Är man en stor kattvĂ€n sĂ„ Ă€r det ju lĂ€tt att av ren vĂ€lmening anmĂ€la sig direkt till att vara stödhem. Men det Ă€r viktigt att man inte blir stödhem utan att tĂ€nka igenom saken ordentligt först. Man har ett eget ansvar som stödhem och mĂ„ste vara beredd pĂ„ att det kan innebĂ€ra lite arbete och ibland vissa problem. Med vissa katter behövs mer engagemang, med andra funkar allt frĂ„n första stund. Ibland vet vi hur katten har haft det innan och kan informera om vad som kan bli problem, alla katter passar heller inte i alla stödhem. Man fĂ„r ibland pröva sig fram. Det viktiga Ă€r att ha tĂ„lamod och förstĂ„else för att det kan ta lite tid innan allt fungerar bra. Men man gör samtidigt en fantastisk insats för en levande varelse.

Hur lÀnge Àr man stödhem?

Man kan inte pÄ förhand sÀga hur lÄng tid det tar att hitta ett permanent hem. Ibland kanske katten fÄr ett permanent hem efter vÀldigt kort tid, ibland kan det ta vÀldigt lÄng tid. DÀrför Àr det extra viktigt att stödhemmet Àr medveten om att vi oftast inte kan sÀtta en tidsgrÀns.

Man gör en stor insats som stödhem. Utan dessa skulle mÄnga katter inte kunnat rÀddas och stödhemmen Àr förutsÀttningen för vÄr verksamhet. Vi Àr vÀldigt tacksamma för all hjÀlp vi kan fÄ för att kunna rÀdda sÄ mÄnga katter som möjligt. Det Àr dock viktigt som vi nÀmnt tidigare att man tÀnker igenom det hela ordentligt och att alla i familjen Àr överens sÄ att man inte Ängrar sig eller tröttnar efter nÄgra veckor. Det Àr mycket stressande för katterna om de mÄste flyttas mellan stödhemmen i onödan.

Kattungar med mamma eller drÀktig hona:

HÀr Àr ju en liten annan situation, dÄ man ofta vet att det Àr en begrÀnsad period, men en vÀldigt aktiv sÄdan. I 12 veckor kommer du ha smÄ bebisar hemma och katter Àr precis som mÀnniskor, Àter och bajsar, det krÀvs alltsÄ en betydligt mer regelbunden rengöring av kattlÄdor Àn om det Àr en eller tvÄ katter. De behöver ocksÄ mycket social kontakt, speciellt om mamma fortfarande Àr tillbakadragen. Man vill inte att ungarna ska ta efter mammas beteende utan att lÀra sig att lita pÄ mÀnniskor.

Att vara stödhem Ă„t kattungar krĂ€ver fullt fokus och engagemang under de ca 3 mĂ„nader som ungarna kommer att bo hos er. De behöver ofta vara i ett eget rum eller en avskild del av hus/lĂ€genhet, sĂ„ tĂ€nk efter tvĂ„ gĂ„nger – Ă€r du beredd att spendera timmar varje dag i rummet tillsammans med dem?

Nyfödda ungar behöver vÀgas varje dag och vikten behöver dokumenteras.

Vi förvÀntar oss ocksÄ ett extra engagemang, dÀr man studerar ungarna för att lÀra sig deras respektive personligheter för att vi ska ha bÀsta möjlighet att hitta rÀtt hem till rÀtt katt.

Vi behöver ocksÄ hjÀlp med att regelbundet ta bilder pÄ ungarna för att följa deras utveckling pÄ vÄra sponsorsidor.

AllmÀn information:

Vi kan inte ta ansvar för saker i ert hem, ibland kan det hÀnda att en katt klöser dÀr den inte borde eller rÄkar kissa utanför lÄdan.

Kattungar Àr som att ha smÄ barn hemma, de tenderar att vara precis överallt och ibland dÀr de inte borde. Allt som du Àr rÀdd om bör plockas undan. De har heller inte samma tidsuppfattning som vi och bÀsta lektiden Àr oftast mitt i natten.

VIKTIG: Ibland kan det ju hÀnda saker som gör att man inte kan vara stödhem lÀngre och dÄ Àr det viktigt att man Àr medveten om att vi kanske inte kan ordna ett nytt stödhem direkt utan att man i sÄ god tid som möjligt meddelar detta till sin kontaktperson.

Om du efter att ha lÀst igenom detta och tÀnkt, diskuterat och bollat fram och tillbaka sedan kommit fram till att du har tiden och orken att vara stödhem för en behövande kisse, sÄ Àr det oerhört givande. Det Àr en fantastisk kÀnsla att fÄ se en ledsen och nedstÀmd kisse börja öppna sig och leva upp till en glad och pigg individ.