Adoptera

Adoptera en katt, hjälp att rädda fler

Som kattälskare anser vi att det viktigaste vi kan göra är att se till att alla katter som lever ska ha det liv de förtjänar. Bland annat ser vi till att kastrera alla katter som kommer till oss och på så vis förhindrar vi att det varje år föds tusentals oönskade kattungar. Detta är ett av många steg i arbetet med att höja kattens status och slå hål på gamla skrönor (som att alla honkatter bör få minst en kull innan de kastreras). Genom att adoptera en hemlös katt istället för att köpa från privatpersoner hjälper du även till att minska den så kallade “buskaveln”, samtidigt som du får en vän för livet.

Att adoptera en hemlös katt innebär att du ger en vilsen själ en andra chans. Katterna som kommer in till oss är av olika ålder, bakgrund och personlighet. Ofta har de levt ett tufft liv vilket kan ha gjort dem osäkra eller rädda för människor. Tillsammans med våra stödhem försöker vi så gott vi kan att ge varje katt den kärlek och tid som behövs för att få dem att lita på oss tvåbenta igen. Ibland går det och du kan adoptera en katt som är orädd och social. I många fall kommer katten dock ta ett steg tillbaka när den flyttar och det hänger på dig att ha tålamod och omtanke för att ge katten en chans att bli trygg och bekväm i sin nya tillvaro. I några enstaka fall blir katten aldrig helt trygg även om den vänjer sig vid människor. I dessa fall behövs ett hem som söker sällskapet av en katt och inte kel och gos.

Vilken typ av katt passar dig?

Vad gör du om 20 år?

En katts livslängd är 10-20 år. Tror du att din katt kommer att passa in i ditt liv då? Fundera även på hur en katt förändrar ditt liv – innan du skaffar dig en.

Fråga dig följande:

• Har någon i släkten/familjen anlag för pälsdjursallergi? Finns det allergiker i din närmaste bekantskapskrets? Hur kommer en katt påverka ert förhållande?
  • Hur löser du kattpassning om du reser bort på semester?
  • Om du flyttar till mindre yta, till exempel från hus till lägenhet, räknar du då in katten i den nya bostadssituationen?
  • Om familjesituationen förändras, räknar du med att behålla katten?
  • Hur mycket arbetar du? Jobbar du heltid och är du i övrigt mycket utanför hemmet borde du överväga om du överhuvudtaget ska skaffa katt. En möjlighet är att skaffa två katter, så att de har sällskap av varandra, men det betyder inte att de kan vara utan matte eller husse.

Katter är levande varelser, de fäller på möbler och kläder, har vassa klor som inte alltid bara används på klösbrädan, uträttar sina behov i en toalåda inomhus som inte alltid luktar gott och det kan hamna kattsand utanför lådan.

Att hålla sällskapsdjur kostar pengar. Räkna med utgifter för mat, sand, leksaker, vaccination, försäkring, veterinärbesök, inackordering i kattpensionat mm.

Du kan börja med att titta på de katter som väntar på att få flytta till ett eget hem här på hemsidan. Länken till aktuella annonser hittar du längre ner på denna sida.

Vi har inget katthem. Istället är våra katter placerade i privata stödhem. Detta innebär att du tyvärr inte bara kan komma förbi och titta på alla katter på plats. Om du gillar en katt du ser här på sidan arrangerar vi gärna en träff.

När du hittat en katt som du tycker om, eller om du känner dig osäker på vad för katt som skulle passa dig, fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig för ett hembesök.

Vi är noggranna i arbetet med att se till att rätt katt kommer till rätt hem. Katter har olika personlighet precis som vi människor och det allra viktigaste för att kunna leva i harmoni är att man passar ihop. Därför börjar vi alltid med ett hembesök där vi får lära känna dig och kan besvara frågor och funderingar, samt rekommendera katter som vi tror kan passa hemma hos dig.

Vi kommer heller aldrig någonsin att lämna över katten och säga tack och hej. Vi kommer att finnas till hands för att ge råd och tips både innan och efter adoptionen.

Har man aldrig haft katt och är osäker på hur det skulle vara, kan man alltid anmäla sig som stödhem. Vad det innebär kan du läsa mer om under fliken “Stödhem”.

När du adopterar en katt från oss kan du känna dig trygg i att katten är kastrerad, vaccinerad och id-märkt, vi sköter också registreringen hos SKK.

Ett problem i Sverige är kattens låga status vilket gör att antalet övergivna katter konstant ökar. Vi vill naturligtvis verka för att höja kattens status i samhället och anser därför att en katt ska värderas rättvist.

Oftast har vi högre kostnader för varje individ som vi tar hand om än vår adoptionssumma på 2000 kr, därmed är adoptionskostnaden bara en del av det vi lägger ner på varje katt.

Om du är intresserad av att adoptera en kattunge och har noga tänkt igenom kring ansvaret som kommer med att adoptera unga katter så ber vi dig att skicka in en generell intresseanmälan. Kattungar läggs inte ut i form av adoptionsannonser, istället placeras du i en adoptionskö och vi jobbar tillsammans med att hitta vilken/vilka ungar som passar i just din familj.  Kattungar finns framförallt tillgängliga mellan maj och oktober.

För att ge våra kattungar den bästa tänkbara starten i livet har vi några riktlinjer som gäller vid adoption av en kattunge.

• Kattungar får inte släppas ut innan de är kastrerade, id-märkta och vaccinerade.
  • Bor du i ett tätbebyggt område med mycket trafik kommer vi endast att adoptera katten som innekatt. Vi vill i den mån det är möjligt undvika att katter omkommer eller blir skadade i trafiken.
  • Kattungar yngre än 20 veckor adopteras inte som ensamkatter. Om du inte har katt sedan tidigare adopterar vi endast ut kattungar i par.

Priset för en kattunge är 2000:-. Kattungar kastreras inte innan flytt, utan det är ditt ansvar att kastrera katten/katterna när de nått könsmognad.

Klicka här för att komma direkt till intresseanmälan!

• Vuxen Katt

2000 SEK

Kastration

Vaccination

ID-märkning

• Kattunge

2000 SEK

Avmaskning

Vaccinering

ID-märkning med Microchip

Registrering

Du är själv ansvarig för att kastrera katten när den nått könsmognad.

• Seniorkatt

Gäller katt 8 år och äldre.

1500 SEK

Kastration

Vaccination

ID-märkning

Registrering

Redo att hitta din nya vän?

Klicka på knappen nedan för att se alla katter som finns ute för adoption just nu