Om Föreningen 9 Liv Östergötland

Föreningen 9 liv bildades sommaren 2009 av ett gÀng stora djurvÀnner som tidigare arbetat pÄ ett katthem som de upplevde inte hade samma syn pÄ katter och deras behov som de hade. De hade en önskan om att arbeta annorlunda.

Föreningen 9 liv anser att en hemlös katt som ofta Àr skygg vid infÄngandet mÄste fÄ möjligheten att landa tryggt samt fÄ tid och tÄlamod frÄn oss mÀnniskor för att bli sociala och trygga. Den behöver fÄ den tid det tar för att lita pÄ oss mÀnniskor igen och den tiden kan variera mycket frÄn katt till katt.

Vi vill ocksÄ lyfta fram det som Àr det mest fascinerande med katter och det Àr just att de Àr sÄ olika. Vi tycker det Àr lika kul med mer sjÀlvstÀndiga katter som med keliga katter som alltid krÀver vÄr uppmÀrksamhet. Katter som tycker om att busa och leka eller katter som hellre ligger i soffan och latar sig. Trots dessa olika personligheter har alla katter enligt oss rÀtt att fÄ finnas och bemötas utifrÄn sina individuella förutsÀttningar och behov.

Vi arbetar dĂ€rför utifrĂ„n “no-kill” principen och hos oss fĂ„r alla katter en andra chans i livet oavsett. Vi arbetar alltid för att i den mĂ„n vi kan se till att katterna hamnar i rĂ€tt stödhem/adoptionshem. Detta genom att hitta ett hem anpassat utifrĂ„n kattens behov och tidigare erfarenheter, bra som dĂ„liga. Urvalet görs genom att vi gör hembesök innan katterna flyttas. En kontaktperson frĂ„n oss finns alltid tillgĂ€nglig för vĂ„ra stödhem som kommer med rĂ„d om vad just deras stödhemskatt behöver och kommer med tips om hur stödhemmet kan arbeta med/utmana sin skygga katt. Vi finns tillgĂ€ngliga bĂ„de pĂ„ telefon, men Ă„ker Ă€ven hem till stödhemmen och de nya adoptionshemmen om det behövs. Vi prioriterar att ta hand om hemlösa  katter men hjĂ€lper Ă€ven till med att omplacera katter vars Ă€gare av olika anledningar inte kan ha kvar sina katter i mĂ„n av tid och plats.

Vi i föreningen 9 liv har stort fokus pÄ att sprida kunskap kring katter, deras beteende och situationen kring hemlösa katter i Sverige. TyvÀrr Àr detta ett antal som ökar kraftigt och vi vill tillsammans med er göra allt vi kan för att minska detta antal katter. Vi gör det genom att fÄnga in, omhÀnderta, kastrera och mÀrka. En mÀrkt katt har stora möjligheter att komma hem till sin rÀtta Àgare igen och en kastrerad katt ökar inte antalet hemlösa katter i Sverige och mÄr ofta betydligt bÀttre. Vi samtalar mycket med mÀnniskor som ringer till oss med en oro och hjÀlper de förstÄ och motverka varför deras katt har vissa beteenden. Detta hoppas vi leder till att mÄnga vÄgar behÄlla sina katter nÀr de kÀnner de bÀttre istÀllet för att omplacera de, eller i vÀrsta fall lÄta de avlivas.

Ett av föreningen 9 livs mĂ„l Ă€r att pĂ„ sikt hitta en lokal för att kunna starta upp ett katthem. Har du tips pĂ„ lokal sĂ„ kontakta oss gĂ€rna. HĂ€r vill vi i första hand ta hand om hemlösa hittekatter, men har Ă€ven en framtidsvision om att kunna ta hand om inackorderingar dĂ€r Ă€gare tryggt kan lĂ€mna sina katter nĂ€r de till exempel Ă„ker pĂ„ semester eller av andra anledningar behöver lĂ€mna ifrĂ„n sig sin katt/sina katter för en stund. Även detta ser vi som en stor möjlighet att förhindra att katter blir lĂ€mnade Ă„t andra öden. Fram till dess fortsĂ€tter vi arbeta med att ta hand om katterna i deras stödhem som arbetar tillsammans med oss och arbetar för att med er hjĂ€lp bygga upp en trygg ekonomi.