Om Föreningen 9 Liv Östergötland

Föreningen 9 liv bildades sommaren 2009 av ett gäng stora djurvänner som tidigare arbetat på ett katthem som de upplevde inte hade samma syn på katter och deras behov som de hade. De hade en önskan om att arbeta annorlunda.

Föreningen 9 liv anser att en hemlös katt som ofta är skygg vid infångandet måste få möjligheten att landa tryggt samt få tid och tålamod från oss människor för att bli sociala och trygga. Den behöver få den tid det tar för att lita på oss människor igen och den tiden kan variera mycket från katt till katt.

Vi vill också lyfta fram det som är det mest fascinerande med katter och det är just att de är så olika. Vi tycker det är lika kul med mer självständiga katter som med keliga katter som alltid kräver vår uppmärksamhet. Katter som tycker om att busa och leka eller katter som hellre ligger i soffan och latar sig. Trots dessa olika personligheter har alla katter enligt oss rätt att få finnas och bemötas utifrån sina individuella förutsättningar och behov.

Vi arbetar därför utifrån “no-kill” principen och hos oss får alla katter en andra chans i livet oavsett. Vi arbetar alltid för att i den mån vi kan se till att katterna hamnar i rätt stödhem/adoptionshem. Detta genom att hitta ett hem anpassat utifrån kattens behov och tidigare erfarenheter, bra som dåliga. Urvalet görs genom att vi gör hembesök innan katterna flyttas. En kontaktperson från oss finns alltid tillgänglig för våra stödhem som kommer med råd om vad just deras stödhemskatt behöver och kommer med tips om hur stödhemmet kan arbeta med/utmana sin skygga katt. Vi finns tillgängliga både på telefon, men åker även hem till stödhemmen och de nya adoptionshemmen om det behövs. Vi prioriterar att ta hand om hemlösa  katter men hjälper även till med att omplacera katter vars ägare av olika anledningar inte kan ha kvar sina katter i mån av tid och plats.

Vi i föreningen 9 liv har stort fokus på att sprida kunskap kring katter, deras beteende och situationen kring hemlösa katter i Sverige. Tyvärr är detta ett antal som ökar kraftigt och vi vill tillsammans med er göra allt vi kan för att minska detta antal katter. Vi gör det genom att fånga in, omhänderta, kastrera och märka. En märkt katt har stora möjligheter att komma hem till sin rätta ägare igen och en kastrerad katt ökar inte antalet hemlösa katter i Sverige och mår ofta betydligt bättre. Vi samtalar mycket med människor som ringer till oss med en oro och hjälper de förstå och motverka varför deras katt har vissa beteenden. Detta hoppas vi leder till att många vågar behålla sina katter när de känner de bättre istället för att omplacera de, eller i värsta fall låta de avlivas.

Ett av föreningen 9 livs mål är att på sikt hitta en lokal för att kunna starta upp ett katthem. Har du tips på lokal så kontakta oss gärna. Här vill vi i första hand ta hand om hemlösa hittekatter, men har även en framtidsvision om att kunna ta hand om inackorderingar där ägare tryggt kan lämna sina katter när de till exempel åker på semester eller av andra anledningar behöver lämna ifrån sig sin katt/sina katter för en stund. Även detta ser vi som en stor möjlighet att förhindra att katter blir lämnade åt andra öden. Fram till dess fortsätter vi arbeta med att ta hand om katterna i deras stödhem som arbetar tillsammans med oss och arbetar för att med er hjälp bygga upp en trygg ekonomi.