Stödhem åt 9Livs katter

Hem » Stödhem åt 9Livs katter

Vad är ett stödhem?

Stödhem är det viktigaste av allt för att vi ska kunna hjälpa katterna. Som stödhem har man en eller flera katter boende hos sig under en längre eller kortare tid i väntan på att katten ska få ett nytt hem. Föreningen står för eventuella veterinärkostnader. Vi är väldigt tacksamma om man som stödhem kan tillhandahålla med mat och kattsand men är det inte möjligt så hjälper föreningen till med detta.

Du gör en jätteinsats om du kan hjälpa till med att vara stödhem.

Vad krävs för att vara stödhem?

Det är viktigt att man vet vad det är man ger sig in på när man anmäler sig som stödhem så därför är det viktigt att du läser det här innan. Så här fungerar det hos oss i föreningen 9 Liv. Stödhem är ett tillfälligt hem där katten bor under tiden tills vi hittat ett eget hem åt den. Ni ger katten tid och omsorg och jobbar med att göra den social. Vi står för all veterinärvård. 9 liv arbetar under stödhemstiden med att hitta ett permanent hem till katten och det finns en kontaktperson som stödhemmet ringer till om problem eller frågor uppstår. Föreningen har huvudansvaret för katten och stödhemmet får inte flytta katten, sälja eller skänka bort den även om de hittat ett hem till den. Alla sådana beslut måste först godkännas av kontaktpersonen i föreningen. Det är självklart mycket positivt om stödhemmet också letar efter hem.

Vad krävs av stödhemmet?

Är man en stor kattvän så är det ju lätt att av ren välmening anmäla sig direkt till att vara stödhem. Men det är viktigt att man inte blir stödhem utan att tänka igenom saken ordentligt först. Man har ett eget ansvar som stödhem och måste vara beredd på att det kan innebära lite arbete och ibland vissa problem. Med vissa katter behövs mer engagemang, med andra funkar allt från första stund. Ibland vet vi hur katten har haft det innan och kan informera om vad som kan bli problem, alla katter passar heller inte i alla stödhem. Man får ibland pröva sig fram. Det viktiga är att ha tålamod och förståelse för att det kan ta lite tid innan allt fungerar bra. Men man gör samtidigt en fantastisk insats för en levande varelse.

Hur länge är man stödhem?

Man kan inte på förhand säga hur lång tid det tar att hitta ett permanent hem. Ibland kanske katten får ett permanent hem efter väldigt kort tid, ibland kan det ta väldigt lång tid. Därför är det extra viktigt att stödhemmet är medveten om att vi oftast inte kan sätta en tidsgräns.

Man gör en stor insats som stödhem. Utan dessa skulle många katter inte kunnat räddas och stödhemmen är förutsättningen för vår verksamhet. Vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få för att kunna rädda så många katter som möjligt. Det är dock viktigt som vi nämnt tidigare att man tänker igenom det hela ordentligt och att alla i familjen är överens så att man inte ångrar sig eller tröttnar efter några veckor. Det är mycket stressande för katterna om de måste flyttas mellan stödhemmen i onödan.

Kattungar med mamma eller dräktig hona:

Här är ju en liten annan situation, då man ofta vet att det är en begränsad period, men en väldigt aktiv sådan. I 12 veckor kommer du ha små bebisar hemma och katter är precis som människor, äter och bajsar, det krävs alltså en betydligt mer regelbunden rengöring av kattlådor än om det är en eller två katter. De behöver också mycket social kontakt, speciellt om mamma fortfarande är tillbakadragen. Man vill inte att ungarna ska ta efter mammas beteende utan att lära sig att lita på människor.

Att vara stödhem åt kattungar kräver fullt fokus och engagemang under de ca 3 månader som ungarna kommer att bo hos er. De behöver ofta vara i ett eget rum eller en avskild del av hus/lägenhet, så tänk efter två gånger – är du beredd att spendera timmar varje dag i rummet tillsammans med dem?

Nyfödda ungar behöver vägas varje dag och vikten behöver dokumenteras.

Vi förväntar oss också ett extra engagemang, där man studerar ungarna för att lära sig deras respektive personligheter för att vi ska ha bästa möjlighet att hitta rätt hem till rätt katt.

Vi behöver också hjälp med att regelbundet ta bilder på ungarna för att följa deras utveckling på våra sponsorsidor.

Allmän information:

Vi kan inte ta ansvar för saker i ert hem, ibland kan det hända att en katt klöser där den inte borde eller råkar kissa utanför lådan.

Kattungar är som att ha små barn hemma, de tenderar att vara precis överallt och ibland där de inte borde. Allt som du är rädd om bör plockas undan. De har heller inte samma tidsuppfattning som vi och bästa lektiden är oftast mitt i natten.

VIKTIG: Ibland kan det ju hända saker som gör att man inte kan vara stödhem längre och då är det viktigt att man är medveten om att vi kanske inte kan ordna ett nytt stödhem direkt utan att man i så god tid som möjligt meddelar detta till sin kontaktperson.

Om du efter att ha läst igenom detta och tänkt, diskuterat och bollat fram och tillbaka sedan kommit fram till att du har tiden och orken att vara stödhem för en behövande kisse, så är det oerhört givande. Det är en fantastisk känsla att få se en ledsen och nedstämd kisse börja öppna sig och leva upp till en glad och pigg individ.