Flora & Märta

Om Flora & Märta

Hur har katterna utvecklats under sin tid i stödhemmet?

Flora var väldigt skygg och rädd när hon kom, ville inte bli sedd och var främst gömd under en soffa eller säng hela tiden. Nu är hon gärna med i rummet för att se det intressanta som händer och stryker sig gärna mot benen när det är tid för mat. Märta var den som var mer osäker när det kom till höga ljud och hastiga rörelser, men nu är hon så pass trygg att hon gärna hoppar upp i famnen för att kela så snart hon får chansen!

Hur föredrar katterna att bli kelade med?

Märta är kelgrisen som vill ha all närhet hon kan få och som gärna sover i sängen bredvid huvudkudden. Flora är lite reserverad och vill själv ta initiativ och komma fram för att kela, men kan smyga upp i sängen om nätterna även om hon håller sig nere vid fötterna.

Hur tycker katterna om att leka?

Även här är Märta den som visar sig på styva linan – leker själv, leker med Flora eller leker med stödhemfamiljen. Bollar, snören och laserpekare tackar hon inte nej till! Flora leker gärna med Märta, annars fördrar hon små gosedjur och att peta på växter…

Vad är katternas favoritplats i hemmet?

Märta är inte så kräsen, så länge det är mjukt underlag – matta, soffa eller säng, och klagar inte på om det råkar vara en trevlig solfläck just där heller… Flora tar gärna en plats med lite uppsikt, som en fåtölj eller på fönsterbrädan.

Hur hjälper katterna varandra?

Flora vågar inte komma fram lika mycket om inte Märta är där och hjälper till, likadant när det gäller att mysa och bli klappad. De tillsammans är en liten familj som verkligen vill ha varandra.

Vad för sorts hem söker katterna?

Ett lugnt hem där det finns personer som kan lägga tiden på att leka och kela, men som samtidigt ger de utrymme att få vara själva när de behöver det.

Hur kommer katterna vara första tiden efter flytt?

Troligen kommer båda att vara lite avvaktande i början, framförallt Flora. De kommer att observera på avstånd till en början och sen våga sig fram mer och mer.

Om du har fastnat för Flora & Märta och känner att du är rätt hem för de är du välkommen att fylla i en intresseanmälan nedan. Ange då katternas namn i formuläret. Vi hör av oss så fort vi har behandlat din anmälan för att boka tid för hembesök.